Svt:s julkalender 2009

Inspelningen av årets julkalender påbörjades redan i februari och i år tar den med oss på en resa genom rymden. Det är skådespelarduon Sara Edwarsson och Henrik Ståhl, kanske mest kända som "Supersnälla SilverSara" och "StålHenrik", som har fått den stora äran att göra julkalendern 2009.

"Upplägget är det samma som i barnprogrammet. Det handlar om Stålhenrik och Silversara som bor i rymden.
-I julkalendern har de blivit gamla och bor på en konstgjord planet för pensionerade superhjältar som heter Julstjärnan. För att underhålla sina barnbarn Vega och Nova berättar de historien om sitt första stora äventyr, berättar Frida Boëthius, projektledare för julkalendern 2009."


Bild lånad av expressen

Kommentarer
Postat av: Emma

Ja sämre än förra året kan det ju inte bli.. :P

2009-06-17 @ 21:33:34
Postat av: kristina

men kan inte svt hitta på något bättre.

blir bara sämre och sämre för varje år.

( blir besviken)

2009-10-18 @ 12:58:50
Postat av: Anonym

Kan svt inte göra en kalender med lite julstämning??? Tacka vet ja Sunes Jul!

2009-10-22 @ 12:23:57
Postat av: Emilia Göteborg

Usch hade verkligen lite hopp detta året men en bra kalender men verkar som man kan sluta ha detta med julkalender som tradition eller att man slår på en gammal för barnen.

2009-10-25 @ 19:52:05
Postat av: Malin

SVT borde verkligen fundera ordentligt på vem/vilka de låter göra julkalendern. Den bästa julkalendern de senaste åren måste ha varit "En riktig jul". Vad har superhjältar med julen att göra? Och vad får dagens barn för bild av julen egentligen?

2009-10-29 @ 18:47:52
Postat av: Anonym

blir bara sämre..

2009-10-30 @ 12:42:12
Postat av: Camilla

Alltså, vart har all den traditionsenliga julkänslan i kalendrarna tagit vägen? Våra barn, 4, 6 & 10 är inte intressera när de gått på tv genom åren. Lite besviken måste jag säga att jag är..

2009-10-30 @ 12:42:39
Postat av: Anonym

Jag tycker att den här julkalendern verkar rätt så bra. Jag gillar superhjältar och sånt, men jag kan hålla med dom andra som har skrivit var är julkänslan??? Jag skulle vara glad om ni eller någon annan skrev lite mer inveklat om den här kalendern så att man får lite mer hum om vad den handlar om och inte ´bara att dom är gamla och bor på en planet för pensionerade superhjältar och att dom berättar för sina barnbarn en historia. Tack på förhand:) Hejdå

2009-11-01 @ 09:01:55
Postat av: louise

Kör Sunes jul på nytt igen! Då skulle ALLA bli glada!

2009-11-01 @ 18:31:39
Postat av: Anonym

SKIT !!

2009-11-01 @ 20:44:41
Postat av: Matte

Vad pysslar SVT med?

Det blir ju bara sämre och sämre efter varje år som kommer!!.

2009-11-01 @ 20:45:52
Postat av: Jesper

blir arg för ända sen 2005 så blir dom bara dåligare förra året var det den sämsta hitills dom tror att det ska vara komedi den var sämstsåg bara ett avsnitt på kägget i brevlådan och viste sen att den skulle blil skit

2009-11-01 @ 21:46:48
Postat av: Lisa

TRÅKIGT! Varför inte göra en Mysteriet på greveholm- lookalike? ta inspiration från den bästa kalendern genom tiderna istället för att driva iväg från den!! Barnen får inte alls rätta jul-känslan längre. Konceptet i rymden kan hålla, men det blir garanterat en tråkig och lam handling/miljö utan stämning alls. FY!

2009-11-02 @ 16:37:54
Postat av: John!

Jag tror att det blir en bra julkalender! Keep up with the utveckling folk!!!

2009-11-02 @ 21:55:22
Postat av: julia

jag hoppas det blir bra, men ja tycker självklart det ska va julkänsla i den!!!!

2009-11-03 @ 16:41:30
Postat av: Sofie Backer

Mysteriet på Greveholm, säger jag bara! Lätt bästa någonsin.

2009-11-03 @ 22:25:51
URL: http://metrobloggen.se/sofiebacker
Postat av: Oscar

Julkalendern "Mysteriet på Greveholm" var riktigt bra då det var för alla åldrar... Varför gör dem inget liknande?

2009-11-04 @ 21:10:07
Postat av: Anonym

okej, jag är inte så intresserad av att titta på julkalendern längre, men man är ju alltid nyfiken och vill se vad det kommer för någon. men som alla andra säger! var är julstämmningen?!! 'skägget i brevlådan' var bara något modernt skit. lassemajas detektivbyrå och en riktig jul har varit bra. men i en bra julkalender finns det barn! barn som har huvudroller och är med och spelar! det är mycket intressantare för barnen, så de känner igen sig.

men rymden? nej, ha vanligt svenskt!

vad är det för folk som gör julkalendern egentligen?

2009-11-04 @ 21:28:46
Postat av: Jossan

Det vore roligt att nästa år se en julkalender gjord utifrån nån gammal klassisk folksaga eller liknande. Gärna med massa snö, nu när det inte finns lika mycket längre. Barn i huvudrollen är alltid bra oxå :)

Jag håller tummarna för nästa år!



Om fantasin tar slut, så sänd gammla "Tomtar och troll" eller vad den heter. Den är super nice. Vore cool som julkalender.

2009-11-06 @ 12:54:56
Postat av: aalicebengtsson

hoppas att den blir bra !

dem senaste åren har jag tyckt att det har varit för lite julkänsla i dem och för mindre barn.

liksom jag är 12 år och ser ibland om trolltider, pelle svanslös m.fl =)

så jag hoppas att denna blir så, elr nästa års julkalender =)

2009-11-07 @ 09:34:09
Postat av: Emma

den är nog mycket bättre än förra året;)

2009-11-07 @ 15:37:18
Postat av: Anonym

nog för att det inte verkar som någon bra julkalender, men få människor är roligare än henrik ståhl. så hoppas verkligen att det blir bra

2009-11-07 @ 18:45:07
Postat av: nella

Hej varför kör ni inte några äldre julkalenderar dom var bra bättre för

2009-11-07 @ 21:33:51
Postat av: Eve

Nu ska vi inte vara så negativa hörrni :) Vi vet ju förtfarande inte..den kanske är ganska bra ;) Jag tänker iallafall ge den en värdig chans.



Men ändå..dålig fantasi SVT!!



Håller tummarna för denna iallafall :)

2009-11-08 @ 11:06:07
Postat av: Susilia

Vem vill inte ha julkänsla? Låt barnen vara med och spela, är det svårt att hitta på nya - sänd de som är 25-30 år gamla dagens barn har ju inte sett dem! Låt dem gå i repris där var det julkänsla och snö !!!! Mitt förslag är sänd de gamla i repris !!!

Jag tycker också det är kul med kalendern fast jag precis passerat 40 det hör ju liksom till..... kul att sitta med sina barn och uppleva kalendern igen!

2009-11-08 @ 18:38:54
Postat av: Tina

Håller med om att SVT:s julkalender oftas är dåliga, det händer någon gång ca vart 10:e år att de får till det. Mina barn är vuxna nu men när de var små hände det ofta att årets julkalender var så dålig att de ej ville titta på den, tittade då på Danmarks mycket juliga kalendrar. Nu är det barnbarnens tur att lära sig om stresskliniker, öl och ta kvinnor på brösten (Håkan Bråkan). SVT fattar tydligen inte att vart år längtar barnen till jul, julstämmning och julkalendern, men efter några avsnitt hr de blivit besvikna igen. Mina barnbarn är 14, 9 och 1 år, och min yngsta är 21 år, frågar man vilka kalendrar som varit bra blir svaren: Mysteriet på Greveholm, Pelle Svanslös, Julgranskulorna (om det var så den hette).

2009-11-08 @ 20:35:42
Postat av: Jonna

hoppet och julkänslan försvann i år (igen), varför gör svt bara dåliga julkalendrar nu för tiden. den senaste som man verkligen kunde titta på var den med tomte nissan, men det är ju något år sedan. innan var det ju ALLTID bra, en bit av julen förstörs när det blir så här..

2009-11-09 @ 10:32:18
Postat av: Ida

För 5 åringar?

De finns faktiskt 11 åringar och ännu älsdre som vill ha lite mysig julkänsla, blir så besviken, mycket värre förr!

2009-11-09 @ 17:14:55
Postat av: Ida

Mena mycket bättre förr!

2009-11-09 @ 17:15:53
Postat av: Mimmi

Jag håller helt med om att det var mycket bättre förr. Det ska vara ett mysterium i julkalendern och det ska kännas som att man inte kan vänta till nästa avsnitt. Jag är 21år och mina bästa minnen från julkalendrarna är: Jul i Kaperneum, Mysteriet på Greveholm, Pettson och Findus!



Varför inte göra som i tex. petson och findus, man gör en dramatisering av en julsaga i en bok. Filmer av böcker lyckas alltid.



jag tror det var förföra året en julkalender från danmark gick på barnkanalen, jag var 19år då, men jag tyckte den var jätterolig och unbderhållande. Den hette Jul i Valhall.

2009-11-10 @ 11:32:06
Postat av: mia

Vad har hänt SVT? Ni gör SÄMRE OCH SÄMRE julkalendrar för varje år? Ni gör allt så jävla töntigt. Se tillbaka på de brq ni gjort, som sunes jul, ture sventon, teskedsgumman, mysteriet på greve holm m.m. Kom igen..Ge er

2009-11-11 @ 08:43:38
Postat av: Ida

Julkalandern heter de???? Varför kan de då inte handla om julen. Julmys på morgonen hade man förr när jag var i den åldern och tittade. Tittar jättegärna nu med fastän jag är äldre, men de hittar ju bara på skit. Julstämning vill vi ha!!!

2009-11-11 @ 17:16:17
Postat av: Niklas

Vart har all traditionell julkalender blivit av som Albert och Herbert, Sunes jul och Toffelhjältarna.

Fram med mer julrelaterat i julkalendern, lär av Danskarnas Nisses jul, det är samma skådespeleri varje år fast nya äventyr. Omåttligt populär även hos Svenska barn här nere i Skåne.

2009-11-12 @ 15:12:32
Postat av: Jonna

Det blir verkligen bara sämre och sämre. Det här tar ju priset. -.-

2009-11-13 @ 17:59:43
URL: http://jonnaanilsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppas det blir bra men börja inte klaga en!, vi vet inte allt för mycket en det är ingen som vet att det e inte är julstämning??. Deras Första uppdrag Utspelades Kanske i jul tid? o dem kanske va mindre då med massa jul traditoiner men om inte så håller jag med alla andra men venta ett tag med att Gnälla!

2009-11-14 @ 03:09:26
Postat av: Anonym

Och alla som säger att allt blir sämre och semre...

Gör en egen bra julkalender?? det var altid bra för för förr hade dem inte användit alla ider nu finns det inga kvar??och att visa gamla kalendrar på nyt? efter som det var så bra har alla köpt dem o alla barn o alla har sett det med familjen.=dem förlorar mer på att göra om gamla kalendrarna en att göra nya kassa. MEn om dina Barn inte har någon insikt på julen köp dem där bra julkalendrarna som ni älskar o visa dem för era barn i stelet o se vad dem tycker e bäst??

2009-11-14 @ 03:17:33
Postat av: säger jag inte

hallå kan dom använda sinna hjärnor denna måste sugA EN RIKTIG JUL KOMMER DET JU INTRE BLI MED ENNNA SVTESUKS

2009-11-14 @ 15:58:40
Postat av: Ninni

"Jippi" sa mina barn när de fick höra vilka som ska vara med i årets julkalendern. Jag kan bara hålla med! Vi tror att det blir toppen och ser fram emot att se superhjältarna!

2009-11-14 @ 23:07:51
Postat av: tomten

julkalendern va bättre förr. Den blir bara sämre och sämre, förra årets va ju helt värdelös. och det lär den här med bli! Jag ser alltid fram mot julkalendern, men har dom senaste åren blivit riktigt besviken. Inte änns barnen gillar dom.

Vill ha lite julstämmning i kalendern tack!!!!!!!!

2009-11-15 @ 10:17:20
Postat av: Pernilla

Håller med om att Julkalendrarna var bättre förr! Men det kan ju bero på att jag var barn då! Man måste ställa sig frågan: Vad gillar dagens barn? Vi vuxna måste komma ihåg att barnen idag är inte som vi var när vi var små! Själv älskade jag Trolltider och Sunes jul! Men det var då och nu är nu!

God Jul till Alla!

2009-11-15 @ 10:40:21
Postat av: Lina

Kan ni inte tänka på att Julkalendern ska vara något juligt med en mysfaktor på HÖGNIVÅ....jag menar vad har rymden med julen att göööööra??



Så som Greveholm var perfekt den var rolig och mysig..men nu mera blir det bara säääämre och sämre...TUMMEN NER FÖR ER SVT:@!!!!!!!!!

2009-11-16 @ 15:53:47
Postat av: sanna

Håller med många andra här..Julkalendern ska ha med JULEN att göra! Mina barn gillade "En riktig Jul" som visades för 2 år sen..och jag med! Vi satt som klistrade framför Tv:n hela familjen den Julen..

2009-11-17 @ 14:12:50
Postat av: camilla

det blir till att ta fram de gamla vhs-banden med Greveholm i år igen då. Det var en grym julkalender, julkänsla och rolig! :)

2009-11-18 @ 12:12:16
Postat av: Sara

Jag tycker svt borde prioritera julstämning och jultraditioner lite mer i kalendrarna. Förra julkalendern hade inte mycket av det tycker jag. Hoppas det blir bättre i år.

2009-11-18 @ 13:03:25
Postat av: tina

svt borde göra fler avsnitt av PELLE SVANSLÖS!!

bästa julkalendern någonsin

2009-11-19 @ 19:20:16
Postat av: lina

alltså super hjältar kommer att få alla barnen att tycka att julen är en kriks månad eller så, den bästa julkalendern var en riktig jul!!!!!!!!!

2009-11-20 @ 18:29:56
Postat av: Josefin

Jag tycker de skulle kunna visa ngn julkalender som de de visat förr, som t.ex. sunes jul, jul i kapernaum, pelle svanslös etc. Dom var ju bra! Till och med diselråttor och sjömansmöss var bra!

2009-11-21 @ 10:55:13
URL: http://startswithgoodbye.blogg.se/
Postat av: Björn

SUGER kan ni inte göra något bra någon jävla gång det blir bara sämre och sämre!!!

2009-11-22 @ 11:01:14
Postat av: Anonym

Graveholm är bäst (;

jag ska ge denna julkanendern en chans men den verkar sådär ;s

2009-11-22 @ 12:03:47
Postat av: Mikaela

ååå längtar så håller med er hoppas verkligen det blir en riktigt spännande julig kalender i år =) hitta förresten ett intressant kul komplement till svt's kalender www.lth.se/kemijulkalender hehe rolig idé ;-)

2009-11-22 @ 21:05:23
URL: http://www.lth.se/kemijulkalender
Postat av: Anzo

Men håll med om att mysteriet på Greveholm var ju ändå bäst xD

2009-11-24 @ 14:47:38
Postat av: Maja

HALLÅ Dom blir ju bara sämmre jag mena föra året var då icke bra jag har ju längtat tills det ska bli nå bra som för 2 år sen den var ju bra kan ni inte gör nått mkt bättre till nästa år SNÄLLA SVT!!

2009-11-24 @ 16:25:07
Postat av: Lovisa

Själv ska jag köpa en dvd med "Mysteriet på greveholm" och titta ett avsnitt om dagen. På så sätt får man en julkalender utan att behöva titta på skiten dom kallar julkalender på Tv

2009-11-24 @ 19:18:27
Postat av: Mli

Konstigare och konstigare :( Trist. En julkalender i rymden ger knappast julkänsla. Det ska vara som det var förut, med snö, barn och riktiga äventyr. T.ex. Kaspar i Nudådalen, Mysteriet på Greveholm, Håkan Bråkan, Sunes Jul, Julens hjältar, Ronny och Julia m.fl.

2009-11-24 @ 19:18:39
Postat av: Jenka

Kan man inte göra en fortsättning på någon av de tidigare årens julkalendrar?! Som Sune, Mysteriet på Greveholm, Pelle Svanslös, Jul i Kapernum, Håll huvudet kallt. Eller att man visar någon av de julkalendrarna igen för de var så bra.. Hade varit roligare med en julkalender med julkänsla, det är ju vad julen handlar om..Varför ska de handla om superhjältar ? Om de nu ska göra det hoppas jag på att det blir som en "julsaga" eller liknande..

2009-11-24 @ 19:20:11
Postat av: Zara

försök sattsa lite nästa år SVT !!! snälla ...

2009-11-24 @ 19:20:19
Postat av: Carro

Tacka vet jag Mysteriet på Greveholm! :D

2009-11-24 @ 19:29:34
URL: http://fishface.blogg.se/
Postat av: Maria

Det bör vara Julkänsla och humor i en bra Julkalender!!! Ex på bra som jag minns; Sunes Jul, Mysteriet på Greveholm, Kaspar i Nudådalen och En riktig Jul..

2009-11-24 @ 20:58:09
Postat av: David Blindrå

jag tror att denna julkalendern blir den besta någon sin/dom supper gältarna är bra

2009-11-24 @ 21:11:50
Postat av: Marie

Nej en dålig jul kalender iår igen.. Suck. Jag tror jag lägger ner denna tradition. Tror inte ens mina systerbarn på 4-6 år vill se sådana julkalendrar.

Bättre var det förr med greveholm slott och pellesvanslös, och diselråttor, samt teskedsgumman. Trodde detta var en tradition för hela familjen?!

2009-11-24 @ 22:08:34
Postat av: olle

Nej, nu får SVT skärpa sig det blir ju bara sämre och sämre. Synd att denna tradition med julkalender inte kommer finnas för mina barn, de får nämligen inte titta på skräp...

2009-11-28 @ 10:38:28
Postat av: Stina

jag håller med. mysteriet på greveholm är den bästa men även pelle svanslös var bra. men nu tycks det bara bli dåligare och dåligare för varje år. citerar "nu får svt skärpa sig" bästa kommentaren som kan sägas till dem.

2009-11-28 @ 11:51:50
Postat av: Pernilla

Tycker det är extremt tråkigt att SVT inte kan göra en julkalender som kan passa alla...inte bara de under 6 år.

Det måste väl finnas någon som har några bättre idéer än det här!?

2009-11-28 @ 13:41:50
Postat av: Anonym

Fett dålig

2009-11-28 @ 18:57:01
Postat av: Anonym

Julkalendrarna blir bara sämre och sämre! Rymden har väll inget med julen och göra? Det ska vara julstämning, som i Sunes jul!

2009-11-28 @ 20:27:52
Postat av: Carro

men fy fan så VÄRDELÖST. usch.

2009-11-28 @ 22:12:50
URL: http://metrobloggen.se/cfmk
Postat av: Yumi

Jag är 28 år och gillar fortfarande att titta på julkalendern. Jag samlar för övrigt på alla julkalendrarna på DVD så bra sådana vill jag ha i fortsättningen. Det var några väldigr bra ett tag, Ture Svenston, Kurt Olsson, Sunes jul och Klasses julkalender (1989-1992) Sen har det varit några bra sen dess typ Julens hjältar, Pelle Svanslös, Pettson mfl. Men i år.....vem vet...var inte så imponerad över förra året. Där emot gillade jag den serien som gick som jullovsmorgon förra året men det kommer jag inte ihåg vad den hette. Väldigt spännande, den kunde varit julkalender...Sofia Bach vad med iaf.

2009-11-29 @ 09:33:14
Postat av: Anonym

Den är bara skit jag tyckte till exempel om Sunes jul så varför kan man inte ha en Sune julkalender!!!!! Den här är bara SKIT!!!!!!! Ni blir bara sämre och sämre och ni tror att det är en komedi men det är bara TRÅKIGT!!!!!!!!!!!!!!:( Jag är RIKTIGT besviken!!!!!!!!!!!!!

2009-11-29 @ 10:36:31
Postat av: Anonym

Var har alla jultraditioner tagit vägen? Jag tycket att julkalendern ska vara startskottet inför julen. Snö, tomtar, renar, lite historia om VARFÖR vi firar julen. Detta som komma skall är i mina ögon rent töntigt!!! Hjältar och hjältedåd är väl ändå inget som hör julen till. Det är inte för intet jag så gott som bojkottat svt och övergått till andra kanaler istället. Trevlig jul!!!

2009-11-29 @ 10:46:04
Postat av: Linnea

Men herregud vad är det som händer? Vart är julstämningen Greveholm någon?

2009-11-29 @ 12:30:29
Postat av: Elin

Julkalendern ska vara spännande eller rolig och bidra med lite julstämning. Bästa julkalendrarna enligt mig är Kråkguldet och Julstrul!

2009-11-29 @ 17:13:23
URL: http://ellllliiiiin.blogg.se/
Postat av: Anonym

amen nu får ni fan ge er ! Har ni ingen bättre fantasi! Det är jul ! Vi vill inte se ngt om rymden !

2009-11-29 @ 19:27:00
Postat av: lililililil

Är det så svårt att hitta på en bra julkalender??!!!

Jag är ett barn och vet vad jag pratar om för det är ju vi som ser den!

Förra årets kalender vcvar så jävla dålig!

Var är julstämmningen?!

Om ni inte har nån fantasi så låt ett barn komma på ideer!!

2009-11-30 @ 16:39:05
Postat av: alexander

hoppas att det blir julstämning men jag tror ej det

2009-11-30 @ 19:39:33
URL: http://spicke.blogg.se/
Postat av: sandra<33

åååå!!!!!!! jag älskar supersnällasilversara och stålhenrik... tycker inte att man ska KLAGA så mycket... NI behöver inte se om ni tycker att det är "tråkigt".. men kan ändå handla lite mer om jul... men vem vet... det kanske det gör<3333 kram...

2009-11-30 @ 21:53:23
Postat av: privat

asså det har inte äns börjat! julkalendern allså... ni kan inte klaga när den inte äns har börjat.. så idiotiskt!!!!!! :P:P hej hej

2009-11-30 @ 21:59:06
Postat av: anonym

Jag har bra vibbar redan efter första programmet..känns som mysiga miljöer med lagom skopa humor. Det här kan bli riktigt bra!

2009-12-01 @ 07:53:37
Postat av: Elionore

Jag har tittat på det här pågramet sen jag började titta på tv. Men nu är jag eldre,men jag jilar fotfarande det här pågramet!! MVH ELIONORE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2009-12-01 @ 15:12:09
Postat av: Nicklas

Hej! jag förstår inte svt. som er andra också. vad håller dem på med. kalendrarna blir bara mer o mer deprimerande och ingen jul känska över huvud taget.

jag tycker vi borde skicka in klago brev till svt.



Danmark tex har lyckats göra bra av sig som handlar om vad julen ska handla om tomtar och andra juliga saker

2009-12-01 @ 15:28:53
Postat av: Robin

Vad är det här för något? Jag erkänner, jag är 17 år snart. Jag bokstavligt talat ÄLSKAR Greveholm och Pelle Svanslös, det vet jag min 19-åriga syster och 17-åriga kompis också gör. Men på senare tid har jag slutat kollat på Julkalendern, för att den är rent ut sagt bara skit numera.



Snälla SVT, gör något juligt. Om ni har dåligt med inspiration så gör som dom andra skriver; få inspiration eller ett tema ifrån dom tidigare åren.



Jag ger den här kalendern en chans ikväll, om den inte duger så kommer det inte bli mycket tittande av.

2009-12-01 @ 15:59:59
Postat av: Olof

Sånt jävla skit, rent ut sagt!! Robin, så rätt, ingen julkalender kan jämföras med Greveholm! kan de inte bara köra om den i år, det skulle fan va mkt bättre än detta skitet!

2009-12-01 @ 16:21:57
Postat av: SARA

Håller med, var fan e julkänslan???

Greveholm och sunes jul var bra kalendrar, men det blir bara sämre och sämre för varje år. sämst juuuh =(

2009-12-01 @ 17:27:47
Postat av: Anonym

Jag tycker att den var bra! När jag såg det första avsnittet (som var idag) så kan jag inte sluta titta!! Kan inte ni andra som säger dumma saker om den bara hålla tyst! För det första kan ni såra folk och det andra e ha lite mer positiva tankar och ge den en chans!<3<3<3 Jag tycker den e bra!<3

2009-12-01 @ 18:52:10
Postat av: Anonym

Ja eller hur kan inte ni hålla tyst!!! Den e skit bra!!!!!<3<3<3<3<3

2009-12-01 @ 18:53:54
Postat av: Anonym

Dom bästa julkalendrarna någonsin är diselråttor & sjömansmöss och så självklart trolltider !!!! älskar dom två !! skulle gärna få sändas varje år för mig !

2009-12-02 @ 07:12:37
Postat av: Anna

Älskar dom också! Dom skulle gärna sändas varje år!<3<3

2009-12-02 @ 07:31:12
Postat av: julie

jag älskar årets julkalender!!!!!

ni har verkligen lyckats iår jag säger det om igen

- jag älskar årets julkalender

det är för jag gillar lite spenig för om det är för mycket spening så orkar man inte vänta men är det lagom spenande (som nu) så orkar man stå ut i varje fall en dag Jag gillar supersnällasilversara (du är så fin) stålhenrik (du har bra humer öka den lite mer så blir årets julkalender bättre än nånsin. kram julie

2009-12-03 @ 07:00:58
Postat av: Anonym

HALLÅ! VAR ÄR ÅRETS JUKALENDER MED JULEN OCH GÖRA? INTE.... NI KUNDE LIKA JÄRNA SÄNDAT SOM PÅ SOMMARLOVSMORGON

2009-12-03 @ 09:01:41
Postat av: linnea

Jätte bra julkalender på tv nu.Den här är en av min bästa.<3<3<3<3

2009-12-05 @ 19:39:59
Postat av: kronko de katel

Jag tycker den är bäst och mycket spännande och underhållande.Hela familjen brukar se båda avsnitten varje dag TACK SVT ni är bäst

2009-12-06 @ 09:33:30
Postat av: Tobias

Den är fet bra.....

2009-12-06 @ 15:01:27
Postat av: Axel

den sugeeeerrrrrrr

2009-12-06 @ 19:46:11
Postat av: Malin

Julkalendern i år är verkligen piss. SVT får fan ta och skärpa sig och ge oss lite riktig tv-underhållning. Julkalendrarna har bara sjunkit i kvalité de senaste åren. Gör nåt i samma klass som Greveholm och Pelle Svanslös så blir alla nöjda.

2009-12-07 @ 14:03:50
URL: http://cyka.blogg.se/
Postat av: Izabelle

Sänd Pelle Svanslös, Mysteriet på Greveholm och När Karusellerna Sover igen istället. Julstämning som heter duga i dessa kalendrar. De små barn som tittar nu har inte sett dessa. Vi som redan har sett dom är så stora nu att vi faktiskt skulle uppskatta att få de dem igen.

2009-12-08 @ 12:00:01
URL: http://izaabelliie.blogg.se/
Postat av: Supersnälla SilverSara

Hej alla ni kan vara snälla mot SVT.



MVH Supersnälla SilverSara

2009-12-08 @ 18:14:37
Postat av: Lasse

Handlar det bara om att ha så många skådespelare igång? Fruktansvärt dålig story och barnen finner inget intresse att titta på en massa deprimerade vuxna som saknar fokus.

2009-12-09 @ 19:13:17
Postat av: Kristina

Jag tycker att årets julkalender är dålig. Det är dålig kvalitet helt enkelt men det ligger väl helt i linje med det övriga kulturella utbudet för barn: Idol, melodifestivalen, "mini-mello", julsånger med Carola, omgjorda luciasånger "se vem som kommer här, jag vet nog vem det är" (????!!!!). Plast och paljetter, lättsmält och grunt. All poesi har tagits ur kulturen för barn. Så fort någonting tolkas som "gammaldags" eller bara "gammalt" så måste det göras om till någonting som lättt kan förstås. Det får inte vara för vackert. Det måste skojas till och någon måste vinna ett pris. Barnen måste få medaljer och få sina namn upplästa i TV eller sitt foto visat, sina femton minuter (sekunder) of fame.



Jag söker med ljus och lykta efter det genuina för mina barn. Det finns där ute men det tar tid och möda att hitta det. Man får utrusta sig med tålamod och machete för att hugga ner djungeln av skit-kultur som breder ut sig i vårt samhälle.

I skolan har de inte ens en kör. I vissa skolor kör luciatåget med play-back! Ingen får ha levande ljus eftersom man numera inte kan lita på att barn klarar det. Klassiker läses inte längre. Nu är det lättuggat med rosa älvor i femtio volymer som ska läsas. Barnen klär ut sig i färdigsydda engångskläder - klappat och klart. Ingen behöver tänka ut någonting själv - jätteskönt! Jag blir rädd och ledsen.

2009-12-10 @ 11:41:19
Postat av: spelar ingen roll :)

MEN TÖNTAR!

julkalendern blir inte sämre?

ni växer ifrån den, så töntigt att diskutera?

2011-12-22 @ 22:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0