Konsten att äta julbord

När jag äter julbord går jag oftast bara fram till det uppdukade bordet och lägger upp allt det som jag tycker är gott på en och samma gång. Men för att verkligen kunna njuta av maten har man gjort ett system där man delar in julbordet i fem turer. I varje tur ingår ett antal maträtter som man kan välja på.

FÖRSTA TUREN:
Mat: Sill i alla dess olika sorter och utförande.
Dryck: Snaps och öl eller mineralvatten. Snapsen får gärna vara milt kryddad med kummin, anis, dill eller fänkål.

ANDRA TUREN:
Mat: Fisk och skaldjur. Rökt fisk, gravad lax, kallrökt lax, ål och ägghalvor med räkor.
Dryck: Snaps och öl eller mineralvatten. Ett alternatvi till öl kan vara champange, som passar utmärkt till fisken. Till dessa rätter passar det utmärkt med citronsnaps.

TREDJE TUREN:
Mat: Leverpastej, julskinka, fårfiol, kallt kött, grisfötter, kall griljerad grisknorr, kalvsylta, pressylta, rullsylta, korvsallad, äggsallad och ostsallad.
Dryck: Snaps öl eller mineralvatten. Välj en besk eller bitter snaps, som gärna får innehålla vanilj, anis eller nejlika. Man hittar dessa i snapsserien Svenska snapsar på Systembolaget.

FJÄRDE TUREN:
Mat: Småvarmt, Janssons frestelse, ansjovisfräs, sillbullar, stekt salt sill, ler-tallrikssill, laxpudding, kokt rimmad oxbringa, stekt fläsk, fläskkorv, julkkorv, köttbullar, revbensspjäll, brunkål, rödkål och lutfisk.
Dryck: Vin, öl eller mineralvatten. Blir det lutfisk passar det utmärkt med rött Bordeauxvin.

FEMTE TUREN:
Mat: Ost och kex, bärkompott, fruktsallad, ingefärspäron, pepparkakor, risgrynsgröt, ris a´la Malta.
Dryck: Portvin eller mineralvatten.

Källa: Lokaltidningen



Kommentarer
Postat av: Hanneles jul

Så sugen jag blir...

2009-10-21 @ 18:30:59
URL: http://hannelesjul.blogspot.com/
Postat av: Em

Klart att det är bra att ha ett system när man ska på julbord =) men om jag skulle hålla det där så skulle jag vara proppmätt efter andra turen ha ha



I år längtar jag mest efter gravad lax och janssons... såå gott!

2009-10-24 @ 14:25:02
URL: http://allthelittleflowers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0