Äntligen December!

Eftersom jag har varit så upptagen och inte haft tid att skriva de senaste dagarna tar jag igen det med ett lite längre inlägg!

Goda DecemberRecept:

Pane Forte (Italiens julkaka)

10-12 bitar
1 1/2 l skållad mandel
1 1/2 dl hasselnötter
2 dl valnötskärnor
300 g torkade fikon (eventuellt kan 150 g av fikonen bytas ut mot annan torkad eller kanderad frukt)
1 kryddmått koriander, ingefära och muskotnöt
1 tsk malen kanel
1 dl honung
2 1/2 dl florsocker
2 msk vetemjöl

Gör så här:
1 Rosta nötterna i ugn eller i en stekpanna. Låt svalna.
2 Skär fikon och eventuellt annan frukt i bitar. Blanda frukten med nötter och kryddor.
3 Blanda florsocker och honung i en skål.
4 Smält ingredienserna på låg värme över ett vattenbad. Rör om under tiden. Låt svalna något.
5 Sätt ugnen på 150 grader. Rör ihop florsocker och honungsblandningen med frukt och nötter. Tillsätt vetemjölet. Smörj en ugnsfast form med löstagbar botten. Mjöla den sedan. Häll i kakblandningen i formen och bred ut.
6 Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter. Låt svalna och sikta över florsocker.



Älskar man senap lika mycket som jag ska man testa dethär receptet:

Julsenap

1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
1 dl Colmans senapspulver

Gör såhär:

Blanda socker och grädde. Rör ner senapspulvret med en gaffel och
vispa runt tills allt blandar sig.



Tyska Julstjärnor

ca 30 kakor

200 g oskalad mandel
160 g florsocker (2 dl)
+ 40 g florsocker (1/2 dl)
5 g malen kanel (1 tsk)
25 g finhackade, syltade apelsinskal
30-45 g äggvita (1 vita)
Kristyr:
30 g äggvita (1/4 dl)
125 g florsocker (drygt 2 dl)
1 tsk pressad citron                         


Gör såhär:

1. Mal den oskalade mandeln
eller kör den i matberedare
Tillsätt 160 g florsocker, kanel,                          
syltade apelsinskal och äggvita
och arbeta den för hand till en
mandelmassa.
2. Ta upp den på bänken och
arbeta in återstående 40 g florsocker
till en fast deg. Vira den
i plast och lägg den i kylen till
nästa dag.
3. Vispa en kristyr av äggvita
(ren skål och visp), florsocker
och citron med elvisp tills den
är lätt som maräng.
4. Ta degen ur kylen, knåda den
smidig och kavla ut den 8 mm
tjock.
5. Bred ut ett par rejäla matskedar
av kristyren i ett jämnt lager
över degen. Doppa en liten
stjärnutstickare i ljummet vatten
och ta ut stjärnor så tätt som
möjligt. Tryck ut dem underifrån
så att inte kristyren skadas
och sätt dem på plåt med bakplåtspapper.
6. Låt dem torka på plåten
1 timme. Värm ugnen till 220°
och grädda mitt i ugnen ca
5 minuter tills kristyren fått en
gul ton. Frysförvara stjärnorna
i en tät burk. Om du inte orkar
göra vackra stjärnor av hela degen,
så kan du knåda ihop degen,
rulla en rulle och skära den
i 1/2 cm skivor som du brer glasyr
över och gräddar.




Mitt bästa julklappstips i år blir Guinnes Rekordbok 2008, eller en ask av Anthon Bergs finaste choklad i Guldförpackning.  Boken köpte jag i helgen och den ska jag ge till min lillebror. Jag har redan tjuvkikat lite i den och den är väldigt intressant både för unga och äldre. Finns att köpa bla på Åhlens för 179 kr (149kr om man är medlem). Eftersom choklad är min mormors passion här i livet har jag inhandlat en stor chokladask till henne. Antohn Bergs chokladask 400 g kan bla köpas på Netto för ca 65 kr.


image85


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0